Fűszersók: fokhagymasó és chilis só

  Fokhagymasót szerettem volna készíteni házilag, mert a bolti fokhagymapor, és fokhagymasó, eléggé drága, így házilag sokat spórolhatunk. Mi sokat használjuk, mert nagyon szeretjük a fokhagymát, ezért érdemesnek tartottam kicsit babrálni vele.
  Rátaláltam egy receptre miszerint a fokhagymát fel kell karikázni és a sóval egy befőttes üvegbe rétegezni, így pár hét és átveszi a só a fokhagyma ízt. Nekem ez nem volt szimpatikus, mert rendesen kanalazható, apró fokhagyma darabos sót szerettem volna. Így elkezdtem kísérletezni, és sikerrel jártam.
  Ez a fajta felhasználása a fokhagymának azért jó, mert a "kellemetlen mellékhatásai" nem jelentkeznek, mégis érződik a kellemes íz. Viszont a fokhagyma így már elveszti a jótékony hatásainak nagy részét, ezért néhány ételnél érdemes mégis nyersen felhasználni. Számos dologra jó, antibakteriális hatása ismert, tágítja az ereket, csökkenti a koleszterin szintet és a vérnyomást, serkenti az immunrendszert és még sorolhatnám.

Fokhagymasó:


5 gerezd fokhagyma
30 dkg só

  A fokhagymagerezdeket átpasszírozzuk (vagy nagyon apró darabokra vágjuk) és egy lapostányéron elkeverjük 1 evőkanál sóval, így hagyjuk egy napig száradni (érdemes kitenni a kamrába akár, mert nagyon erős szaga van). A só ez idő alatt kivonja a hagymából a nedvességet, de az íze megmarad.
  Másnap a megszáradt fokhagymát összezúzzuk, mozsárban, vagy aprítógépben és a többi sóval alaposan elkeverjük. Jól zárható edénybe tesszük, és már használhatjuk is pácoláshoz, fasírtokhoz, húsokhoz ízlés szerint.

Ha már kevergettem, kavargatta, készítettem egy adag chilis sót is, ami még egyszerűbben elkészíthető, mint a fokhagymasó.

Chilis só:

15 dkg só
1 nagy ek chili pehely (1-2 db szárított chili paprika apróra zúzva)

Csak összekeverjük az összetevőket, és már ízesíthetünk is vele kedvünkre.

Megjegyzések